

The volume by Giovanna Gronda and Paolo Fabbri anthologizes librettos throughout the history of Italian opera, from Monteverdi to Luciano Berio, offering the opportunity to study librettos as independent works of literature.


In the following generations, mixed and hastily confused by politics, war and the so-called economic culture, one can no longer find traces of what was the lyrical struggle, the romantic and musical idolatry of nineteenth-century Italians we might say that the bonds of blood, the affinities of temperament and the mutual feelings that should unite us with the past, have expired and been forgotten forever). Nelle generazioni successive, rimescolate e confuse frettolosamente dalla politica, dalla guerra e dalla cosiddetta cultura economica, non ritroviamo più traccia di quel che fu l’affanno lirico, l’idolatria romanzesca e musicale degli italiani dell’ottocento si direbbe che i legami di sangue, le affinità di temperamento e di sentimento che dovrebbero unirci al passato siano scaduti e dimenticati per sempre” (It seems to me that a whole miraculous theatrical race died out with Puccini at the end of the last century. Barilli writes about Verdi: “Ci sembra che tutta una miracolosa razza teatrale si sia spenta con lui sul finire del secolo scorso.
